Dagindeling Rani’s Speelhuis

  • tussen 8:00 uur – 9:00 uur : Ouders brengen de kinderen en hebben de mogelijkheid om een spelletje met ze te spelen. Kinderen mogen verder zelf vrij spelen.
  • 9:15 – 10:00 :  Handen wassen en ontbijt
  • 10:30 : Kinderen verschonen of wc/potje
  • Handen en gezicht wassen
  • Liedjes zingen in een kringetje
  • Voorlezen
  • 11:30 : Fruithapje of smoothie voor de kinderen
  • 12:00 : Slaaptijd voor baby’s
  • Daarna beginnen de activiteiten en thema’s van de week (bijvoorbeeld knutselen, knippen, plakken of boetseren)
  • Buitenspelen
  • Baby’s worden uit bed gehaald
  • tussen 13:00 – 14:00 : Warm eten (alle maaltijden zijn vers bereid en gezond; er kan rekening gehouden worden met de voedselallergie van het kind, maar dit moet vanaf het begin goed doorgegeven zijn aan mij, de gastouder)
  • Na warm eten een middagslaapje voor de peuter en dreumes
  • Baby’s doen bewegingsspelletjes, spiegelspelletjes of schoolspelletjes
  • 15:00 : Baby’s krijgen een groentehapje
  • Kinderen worden uit bed gehaald en krijgen yoghurt en soms met koekjes/ crackers
  • Vóór het einde van de dag krijgen de baby’s ook yoghurt of iets te drinken
  • Spelen in de tuin
  • Opruimen van speelgoed in de speelruimte
  • tussen 17:30 – 18:30 : Ouders halen hun kinderen op.

Tussendoor worden alle kinderen verschoond ( schone luier ) of naar het toilet gebracht. Voor elk kind hou ik dagelijks een dagboek bij waarin ik kort beschrijf hoe hun dag verlopen is en bijzonderheden.

 

Programma’s waar ik mee werk

Ik werk met het VVE programma van KIKI voor kinderen van 0-4 jaar. Hierbij komen diverse  ontwikkelingen van het kind aan de orde. Om de zes weken wordt een nieuw thema geïntroduceerd. Daarnaast gebruik ik het VVE programma van Gastouderland van AAP. Dit richt zich op het spelenderwijs stimuleren van de brede ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar binnen de gastouderopvang. In het programma wordt aandacht besteed aan doelen op het gebeid van de cognitieve ontwikkeling, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de motorische en zintuigelijke ontwikkeling. De activiteiten bevatten veel mogelijkheden voor interactie tussen de gastouder, de kinderen en tussen de kinderen onderling.

Als een kind afscheid neemt krijgt het een leuke herinnering mee, namelijk een foto album met vriendjes en vriendinnetjes van haar of zijn opvangperiode.